marilouisecarlsson.webblogg.se

Nattning

Permalink0
Nattning och att ha en rutin tror jag är viktigt för barn. Ja själv kan inte minnas att jag hade någon rutin alls faktiskt, nu när jag har en egen familj känner jag att det är viktigt. Som tillexempel att äta middag tillsammans nästan samma tid varje dag, att gå upp på morgonen och ata frukost tillsammans jag och Annabelle bara på veckorna sen hela familjen under helgen och att sen på och på kvällen ha samma rutin så att Annabelle känner att nu är det dags att sova. 
På kvällen så brukar vi när klockar närmar sig 7 bara ha lugna "aktiviteter" om man säger så, kanske läsa lite böcker, kolla lite på något barnprogram, eller leka något som inte innehåller så mycket bus och skoj. När klockan blir halv åtta så börjar vi skävka ner i lägenheten tända lite värmeljus, sjunga vaggvisor under tiden, sätta på ny blöja och på med en pyjamas, vid detta laget börjar hon känna på sig att nu ska jag snart sova så då gnuggas näsa och ögon och hon börjar ofta gnälla. Christoffer fixar välling under tiden, sen får hon sitta hos mig i soffan och dricka.  Sen borstar vi tänderna och håret. Sen dax för att pussa, krama och vinka godnatt till Christoffer. Och har hon inte druckit upp vällingen tar jag me sen in och så provar jag ge henne resten i hennes säng, det kan ta en stund då hon ligger gnäller vänder och vrider på sig, jag brukar få hålla i henne lite så hon känner att jag är där och så att hon inte ställer sig upp, sen så nör hon har lugnat sig, lägger jag mig i vår säng bredvid hennes och väntar på att hon ska nästan somna helt för precis innan så lägger jag mig längre bort från henne sen när jag hör att hon somnat är det bara att gå ut :) ibland tar det 5 minuter utan protest andra fall kan det ta 30 minuter. Det är olika dagar, men samma rutiner är det som gäller även om vi inte sover hemma. 
Ibland funkar inget alls och då får hon somna bredvid mig. 
Till top